-
Terapia ręki ma na celu usprawnienie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Zajęcia skonstruowane są w taki sposób, aby dziecko mogło m.in. rozwijać koordynacje wzrokowo-ruchową, normalizować funkcję przekraczania linii środka, wydłużać czas koncentracji na zadaniu, a także doświadczać różnorodnych wrażeń dotykowych niezbędnych w poznawaniu i różnicowaniu faktur, kształtów.
Terapia ręki wskazana jest jeśli dziecko:
- niechętnie podejmuje czynności manualne takie jak układanie drobnych przedmiotów, malowanie, lepienie z plasteliny,
szybko męczy się i frustruje podczas rysowania, pisania, - ma trudności z koordynacją obu rąk podczas różnych czynności manipulacyjnych np. wycinanie nożyczkami, jedzenie sztućcami, gra na instrumentach,
- ma trudności w nauce czynności samoobsługowych typu ubieranie, rozbieranie się, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł,
- widoczne jest obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
- wykonuje czynności niedbale, zbyt wolno lub zbyt szybko,
- unika używania dłoni do poznawania nowych przedmiotów o nieznanych fakturach,
- preferuje silny ucisk dłoni, zbyt mocno trzyma za rękę, ściska lub uderza palcami o przedmioty, często siada na swoich dłoniach.
- niechętnie podejmuje czynności manualne takie jak układanie drobnych przedmiotów, malowanie, lepienie z plasteliny,